Zdrowie

Sposoby na poprawę wzroku w domu

Sposoby na poprawę wzroku w domu

Czy można poprawić stan swojego wzroku samodzielnie w domu? Czy można uniknąć noszenia okularów lub soczewek kontaktowych? Czy istniejącą już wadę wzroku można złagodzić? Odpowiedź na te wszystkie pytania brzmi – tak. Można zrobić to przy pomocy odpowiednich ćwiczeń, pod warunkiem, że są one odpowiednio systematyczne, oraz niewielkich zmian w codziennym życiu.

Wady wzroku – przyczyny

Nie ma oczywiście jednej i tej samej przyczyny wszystkich wad wzroku. Część wad jest wrodzona i uwarunkowana genetycznie. Inne związane są z brakiem dbałości o narząd wzroku i doprowadzaniem do jego przeciążenia, np. poprzez korzystanie z telewizora czy komputera przez długi czas bez przerw. U osób starszych pogorszenie wzroku związane jest z coraz słabszym działaniem mięśni i nerwów, które odpowiadają za pracę układu widzenia. Wzrok może również pogorszyć się przez stres, napięcie i wykonywanie ciężkiej fizycznej pracy.

Wady wzroku – leczenie

W dzisiejszych czasach medycyna umożliwia różnorodne operacje, które mają za zadanie usprawnić nasze widzenie, np. laserowa korekcja wzroku wyrównuje powierzchnię soczewki. Często leczeniem nazywa się także korygowanie widzenia przy pomocy soczewek lub okularów, jednak wywołuje to pewne spory – według części lekarzy posługiwanie się okularami nie może być nazwane leczeniem, gdyż korzystanie ze szkieł nie wpływa na poprawę naturalnej funkcji organizmu, a jest czymś w rodzaju protezy. W wielu przypadkach pomocne będą naturalne ćwiczenia.

Jak dbać o wzrok?

Przede wszystkim potrzebne będzie wprowadzenie stosownych zmian w codziennym życiu. Jest ich sporo, jednak ich charakter sprawia, że często stosowane staną się naszą drugą naturą i stopniowo przestaniemy o nich myśleć. Po pierwsze, jak w każdej innej kwestii zdrowotnej, niebagatelne znaczenie będą miały ruch i odpowiednia dieta. Szczególnie istotnymi dla dobrego widzenia elementami są witaminy A, C i E, a także kwasy omega-3, cynk i nieoceniona w tym przypadku luteina.

W praktyce oznacza to spożywanie nasion i orzechów, szpinaku, jarmużu, ryb, białego mięsa oraz, oczywiście, marchewki. Warzywo to jest szczególnie polecane przez lekarzy z uwagi na bogactwo zalecanych składników.

Ruch z kolei ważny jest dla ogólnej kondycji organizmu – jak wiadomo, w ciele człowieka wszystko jest połączone, dlatego też podniesienie kondycji i wydolności wpłynie także na kondycję samego wzroku. Na wzrok szkodliwy wpływ mają także papierosy oraz zbyt krótki sen.

Co jeszcze można zrobić?

Aby dać oczom wytchnienie, warto stosować okłady ze schłodzonych torebek herbaty rumiankowej lub nakładać żel ze świetlika. Pomocne będą także okłady z plasterków ogórka.

Niezwykle ważne jest także używanie okularów przeciwsłonecznych wyposażonych w odpowiednie filtry – jeśli takich nie posiadamy, lepiej jest nie nosić okularów wcale.

Kiedy mrużymy oczy, organizm naturalnie broni się przed dostępem szkodliwego promieniowania do oka. Kiedy jednak mamy na nosie szkła bez filtra, nie musimy mrużyć oczu, przez co otwieramy drogę niszczącym wiązkom. Możemy również wyposażyć się w specjalne okulary do pracy przy komputerze, jednak jeśli nie mamy ochoty na taką inwestycję, możemy zadbać o swój wzrok w inny sposób: co 20 minut powinniśmy robić 20-sekundową przerwę, aby spojrzeć na przedmiot, który oddalony będzie od nas na przynajmniej sześć metrów. W ten sposób oko może poćwiczyć akomodację, która jest jego naturalną funkcją, zaburzoną niestety przez długie wpatrywanie się w bliski przedmiot. Warto także zainstalować w komputerze i telefonie aplikacje, które sprawią, że emitowane przez ekrany światło zmieni się z męczącego niebieskiego na bardziej przyjazną dla wzroku ciepłą czerwień.

Ćwiczenia na poprawę wzroku

Dla zmaksymalizowania efektów warto poświęcić kilkanaście minut dziennie na proste ćwiczenia, które wspomogą pracę narządu wzroku. Oto niektóre z nich:

  • Przez kilka minut obwódź wzrokiem kontury różnych przedmiotów – im bardziej skomplikowane, tym lepiej. Możesz również narysować na kartce koła lub spirale i prowadzić wzrok po liniach.
  • Weź do ręki ołówek lub długopis i wyciągnij ramię przed siebie. Nie zmieniając położenia gałek ocznych, reguluj akomodację oka – patrz czasem na ołówek, a czasem przenoś ostrość na tło, na jakim się znajduje.
  • Zasłoń oczy dłońmi, odetnij dopływ światła. Pozostań tak przez co najmniej minutę.
  • Kiedy tylko to możliwe, staraj się sprawdzać, czy wokół twoich oczu nie gromadzi się napięcie. Rozluźnij mięśnie twarzy.

 

1 vote
Next article Wałek jadeitowy – działanie, zalety i cechy
Previous article Konturowanie twarzy krok po kroku

Related posts

0 Comments

Nie ma jeszcze komentarzy

Skomentuj ten post jako pierwsza!

Zostaw komentarz

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close