Non classé

Post dr Dąbrowskiej – zasady, efekty, ile trwa

Post dr Dąbrowskiej – zasady, efekty, ile trwa

Post dr Dąbrowskiej to dietetyczny hit ostatnich kilku lat. Według zwolenników postu ma on działanie oczyszczające, detoksykujące i odchudzające. Dieta ta ma oczyszczać organizm z toksyn, usuwać uszkodzone komórki, a nawet… zapobiegać rozwojowi nowotworów. Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej i jakie są naprawdę jej efekty?

Post dr Dąbrowskiej – zasady

Post dr Dąbrowskiej zwany jest także dietą owocowo-warzywną i to na owocach i warzywach opiera się niemal cały jadłospis. Jest to więc jedna z niewielu diet, które bez żadnych modyfikacji mogą stosować weganie. Podczas czasu trwania głodówki – który wynosi około czterdziestu dni – ograniczane są, podobnie jak przy diecie niskowęglowodanowej, produkty o dużej zawartości węglowodanów, aby odciąć organizm od tego rodzaju źródła energii, dzięki czemu będzie mógł on zająć się trawieniem zgromadzonych wcześniej zasobów.

W zasadniczej części postu ograniczamy się do spożywania niskoskrobiowych warzyw, czasem tylko uzupełniając je owocami o niskiej zawartości cukru.

Produkty te dobrze jest spożywać na surowo, jednak doskonałym rozwiązaniem są różnego rodzaju zupy i dania obiadowe – przepisów na potrawy dozwolone podczas postu jest mnóstwo. Dzienna dawka kaloryczna wynosi około 700 kalorii. Co konkretnie wolno jeść?

  • warzywa korzeniowe
  • warzywa kapustne
  • warzywa liściaste
  • warzywa psiankowate (papryka i pomidory są jak najbardziej wskazane, nie wolno jednak jeść ziemniaków ani batatów)
  • warzywa dyniowate
  • owoce (pamiętajmy jednak o ograniczaniu cukru – najlepiej sprawdzą się cytrusy, maliny, truskawki)
  • dozwolone są również cebula, por i czosnek.

Ważnymi i charakterystycznymi dla tej diety elementami są także kiszonki oraz zakwas z buraków.

dieta dr dąbrowskiej

Etapy postu

„Klasyczny” post trwa około czterdziestu dni, możliwe jest jednak skrócenie go do kilkunastu dni. Niezależnie jednak od czasu trwania należy przestrzegać zasad dotyczących każdego kolejnego etapu, aby przygotować organizm do nietypowego sposobu żywienia.

  • Etap pierwszy – wchodzenie w post. Przez mniej więcej jedną trzecią planowanego czasu trwania należy stopniowo ograniczać przede wszystkim węglowodany, a następnie białka i tłuszcze. Powoli przyzwyczajamy organizm do zmiany.

  • Etap drugi – post właściwy. W tym momencie stosujemy się do zasady spożywania 600-800 kalorii dziennie w postaci dozwolonych warzyw i owoców.

  • Etap trzeci – wychodzenie z postu. Powoli i ostrożnie przywracamy do jadłospisu wykluczone wcześniej produkty. Dobrze jest zacząć od spożywania batatów i ziemniaków, następnie dodawać kolejne elementy w kolejności odwrotnej do tej z etapu pierwszego.

Post dr Dąbrowskiej – efekty

Dr Ewa Dąbrowska swą dietę opracowała głównie w celu wspomagania leczenia chorób cywilizacyjnych. Powinna zatem być stosowana przede wszystkim jako detoks i sposób na poprawę działania układu trawiennego i odbudowanie prawidłowej mikroflory jelitowej, nie zaś jako genialna dieta odchudzająca – choć spadek wagi jest efektem w zasadzie gwarantowanym. Warto jednak pamiętać, że tego typu diety często kończą się efektem jo-jo. Jeśli zależy nam przede wszystkim na pozbyciu się zbędnych kilogramów, lepiej jest poszukać zrównoważonej diety, która nie opiera się na okresowym wyłączaniu z jadłospisu całych grup produktów.

Dla kogo post dr Dąbrowskiej?

Zaletą diety dr Dąbrowskiej jest to, że w odróżnieniu od innych diet-głodówek praktycznie nie powoduje typowych dla ograniczenia kalorycznego objawów takich jak senność, bóle głowy, nudności i odczuwanie zimna, nie wymaga także wielkiej dyscypliny. Istnieją jednak pewne przeciwwskazania w jej stosowaniu. Nie powinny poddawać się jej osoby z chorobami autoimmunologicznymi oraz chore na cukrzycę. Z uwagi na dobór produktów dieta ta jest niezwykle bogata w błonnik, przez co osoby zmagające się ze schorzeniami przewodu pokarmowego w żadnym wypadku nie powinny poddawać się tej kuracji.

W przypadku każdych, nawet najdrobniejszych wątpliwości, warto skonsultować się z kompetentnym lekarzem.

Przykładowe posiłki na diecie dr Dąbrowskiej:

  • Zupa krem z brokułu i kalafiora
  • Grillowana cukinia
  • Kotlety z buraczków
  • „Ryż” z kalafiora z marchewką
  • Surówka z kiszonej kapusty
  • Soki owocowo-warzywne
  • Zielone koktajle
  • Domowe lody owocowe
0 votes
Previous article Naturalne sposoby na lepszy sen

Related posts

0 Comments

Nie ma jeszcze komentarzy

Skomentuj ten post jako pierwsza!

Zostaw komentarz

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close