Zdrowie

Niejedzenie śniadania – skutki, zagrożenia i… korzyści

Niejedzenie śniadania – skutki, zagrożenia i… korzyści

Wielu z nas doskonale zna ten scenariusz – ciemny, zimny poranek i ciepła kołdra, która zachęca do pozostania w łóżku jeszcze przez „pięć minut”. Z pięciu minut niepostrzeżenie robi się piętnaście, wyskakujemy więc z łóżka i staramy się w jak najkrótszym czasie przygotować do wyjścia z domu. W takich okolicznościach najczęściej pomijane jest śniadanie, o którym od lat dietetycy i specjaliści od żywienia mówią jako o najważniejszym posiłku w ciągu dnia. Czy rzeczywiście tak jest? Zdania są podzielone. Przyjrzyjmy się, co dzieje się z ciałem, które nie otrzymało codziennej dawki kalorii.

Czy wolno nie jeść śniadania?

Niejedzenie śniadania powszechnie uważane jest za poważny błąd w żywieniu i takie stwierdzenie nie jest pozbawione podstaw. Oczywiste jest, że organizm do prawidłowej pracy potrzebuje „paliwa”, które dostaje w postaci energii uzyskanej z pożywienia. Kiedy odmawiamy mu porannego zasilania, w ciągu dnia towarzyszy nam senność i obniżona energia, spada także nasza zdolność do koncentracji. Tezę tę potwierdzają wszystkie badania, które zajmowały się zależnościami między jedzeniem śniadania a różnymi funkcjami życiowymi.

Do prawidłowego działania ciało potrzebuje porannego posiłku.

W przeciwnym razie da nam znać o swoich potrzebach przemęczeniem, które kawa i inne pobudzające produkty będą zdolne zamaskować jedynie na krótki czas.

niejedzenie śniadania

Niejedzenie śniadania a odchudzanie

Częstym argumentem, który ma zachęcić do pilnowania spożywania śniadań, jest rzekoma korelacja między porannym jedzeniem a utratą wagi. Również ta zależność została poddana licznym badaniom. Przyjrzano się szczególnie stereotypowi, według którego osoby niejedzące śniadań mają większe tendencje do podjadania między posiłkami – okazało się, że między tymi dwiema kwestiami nie ma większego związku, znacznie większy wpływ mają tutaj na przykład tryb życia i silna wola. Nie znaczy to jednak, że jest to przyzwolenie na odpuszczenie sobie porannej owsianki.

Przegłodzony organizm dostaje informacje, że powinien zmagazynować pewne zasoby, aby nie dopuścić do osłabienia w przyszłości.

Głodzenie się skutkuje więc zmniejszeniem metabolizmu, a przecież przy diecie odchudzającej chodzi nam o efekt dokładnie przeciwny. Ponadto pokrzepieni badaniami nie zapominajmy, że pomijanie pierwszego posiłku dnia rzeczywiście może przełożyć się na podjadanie pomiędzy posiłkami, które nie służy naszemu zdrowiu, nawet jeśli przesadnie nie dbamy o linię. Dostarczanie organizmowi potrzebnych dawek energii w określonych porach powinno zlikwidować tę potrzebę.

niejedzenie śniadania

Niejedzenie śniadania a wrzody żołądka

Notoryczne zwlekanie z pierwszym posiłkiem może skutkować chorobami układu pokarmowego, najprawdopodobniej wrzodami żołądka. Co jest ich przyczyną? Wytwarzane przez organizm soki trawienne. Rano ich produkcja jest bardzo intensywna. „Bezrobotny” kwas zalega więc w żołądku, naruszając, a w konsekwencji niszcząc jego naturalną równowagę. Wrzody żołądka nie są jednak jedyną dolegliwością, która nam grozi. Niejedzenie śniadań może również mieć związek z cukrzycą, gdyż ubytki energetyczne sprawiają, że glukoza i insulina nie mogą utrzymać stałego, bezpiecznego poziomu.

Świadoma rezygnacja

Co jednak z tymi z nas, którzy śniadania pomijają nie z pośpiechu, a z wyboru, a nawet konieczności? Jeśli chodzi o badania naukowe, część badaczy powołuje się na opisane już argumenty i zaleca jak najszybciej zaprzestać takiej praktyki, druga część uważa jednak, że jeśli praktyka taka jest regularna i podyktowana określonym samopoczuciem, nie ma w niej nic złego. Jeśli nie zaczynamy odczuwać głodu przed jedenastą, a sama myśl o wmuszaniu w siebie posiłku powoduje u nas mdłości, lepiej jest zaufać organizmowi i nie przestawiać jego potrzeb na siłę. Niezmiernie ważne jednak jest pilnowanie regularności pozostałych posiłków i odpowiedniego ich składu.

Jak powinno wyglądać zdrowe śniadanie?

  • Śniadanie powinno być spożywane w spokoju, bez pośpiechu i czynników rozpraszających;

  • Najlepiej, aby spożywane było na ciepło (także latem);

  • Dobrze, jeśli składa się głównie z węglowodanów złożonych;

  • Zadbajmy także o dodanie odpowiedniej porcji warzyw.

 

0 votes
Previous article Utrwalanie makijażu – jak utrwalić makijaż na imprezę?

Related posts

0 Comments

Nie ma jeszcze komentarzy

Skomentuj ten post jako pierwsza!

Zostaw komentarz

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *