Zdrowie

Naturalne sposoby na lepszy sen

Naturalne sposoby na lepszy sen

Zaburzenia snu to wyjątkowo uciążliwy rodzaj dolegliwości. Sen jest kluczowym elementem udanego odpoczynku oraz momentem dynamicznej regeneracji organizmu, dlatego każda anomalia w tym zakresie powoduje obniżone samopoczucie następnego dnia. Sprawdź, jak sobie z tym poradzić.

Prawidłowy sen

Zdrowy dorosły człowiek powinien przesypiać około 8 godzin w ciągu nocy. Jest to oczywiście średnia, która nie uwzględnia czynników takich jak tryb życia czy dokładny wiek. Każdy wypoczynek senny składa się z kilku faz, które z kolei składają się na 90-minutowy cykl, dlatego też optymalną długość snu dobrze jest mierzyć w pełnych cyklach – zwykle będzie to więc około 7,5 godziny, zdarzają się jednak osoby, które lepiej czują się po sześcio- lub dziewięciogodzinnym cyklu. Pobudka w końcówkach cyklu jest znacznie łatwiejsza niż w jego środku, kiedy sen jest głęboki i dźwięk budzika niemal przyprawia nas o atak serca.

Po prawidłowo przespanej nocy budzimy się wypoczęci i gotowi na kolejny dzień. Co jednak w przypadku, kiedy nasz cykl snu nie jest taki harmonijny, a rano czujemy się zmęczeni jak po walce?

Powinniśmy przyjrzeć się temu pod kątem zdiagnozowania problemów z bezsennością, aby móc poszukać skutecznych rozwiązań. Jeśli długo przewracamy się z boku na bok, nie mogąc zasnąć, lub wielokrotnie budzimy się w nocy, a rano oczy zamykają nam się same – jest to sygnał, aby postarać się uregulować swój cykl.

naturalne sposoby na lepszy sen

Przyczyny bezsenności

Przyczyn bezsenności może być wiele, do najczęstszych należą jednak nadmierny stres oraz nieprawidłowe drzemki w ciągu dnia. Te dwie przyczyny za chwilę omówimy szerzej, gdyż w większości przypadków możliwe jest samodzielne poradzenie sobie z nimi. Istnieje także grupa zaburzeń, które wymagają interwencji lekarskiej. Należą do nich między innymi:

  • Zespół niespokojnych nóg
  • Zaburzenia pracy układu oddechowego
  • Zaburzenia natury psychicznej, np. depresja czy stany lękowe
  • Choroby somatyczne
  • Problemy z sercem
  • Zespół stresu pourazowego
  • Z bezsennością może być także związane działanie niektórych leków.

Przyczyny bezsenności mogą być znacznie bardziej złożone. Jeśli więc mimo dbałości o higienę snu problem nie ustępuje, należy niezwłocznie udać się po pomoc lekarską.

Stres a bezsenność

Niezwykle często przyczyną bezsenności jest stres – szczególnie taki, który gromadzi się miesiącami. Najlepiej oczywiście byłoby wyeliminować jego przyczynę, jednak najczęściej nie jest to możliwe – gdybyśmy mogli, dawno byśmy to przecież zrobili 😉

Zawsze jednak możemy zadbać o to, aby postarać się ograniczyć szkodliwy wpływ stresu na nasze życie, a co za tym idzie, na nasz sen.

Doskonałym sposobem na zmniejszenie skutków stresu, który dodatkowo wspomoże zdrowy sen, jest wysiłek fizyczny. Tu jednak także panują pewne zasady – treningi wymagające większego wysiłku, takie jak trening siłowy czy bieganie, powinny odbywać się najpóźniej we wczesnych godzinach popołudniowych. Jeśli tak energetyzujący trening będzie miał miejsce wieczorem, pozostaniemy nadmiernie pobudzeni, co tylko utrudni zaśnięcie. Jeśli czas na aktywność fizyczną mamy dopiero wieczorem, lepiej wtedy wybrać się na dłuższy spacer. W obniżeniu poziomu stresu pomocne są także joga i medytacja. Mniej więcej na godzinę przed snem możemy wypić napar z melisy.

naturalne sposoby na lepszy sen

Drzemki a bezsenność

Czasami powodem nocnych problemów są drzemki w ciągu dnia. Dobrze jest z nich zrezygnować, a jeśli nie chcemy lub nie możemy tego zrobić, należy nauczyć się odpowiedniej techniki: sen w ciągu dnia nie powinien być dłuższy niż 20 minut, najlepiej też nie decydować się na nią późnym popołudniem ani wieczorem. Jeśli w późnych porach czujemy duże znużenie, spróbujmy zmotywować się do pójścia na spacer – komórki organizmu dotlenią się i senność nie będzie tak dokuczliwa.

Sposoby na poprawę jakości snu

Niezależnie od powodów bezsenności, istnieje wiele uniwersalnych porad, jakie warto wprowadzić w życie. Oto niektóre z nich:

  • Unikaj niebieskiego światła ekranów. Tam, gdzie jest to możliwe, zainstaluj aplikacje, które zmienią niebieskie światło na czerwone, znacznie bardziej przyjazne człowiekowi. Urządzeń elektronicznych najlepiej jest nie używać w ogóle co najmniej godzinę przed snem.

  • Godzinę przed snem wypij ciepły napój. Najbardziej popularnymi napojami nasennymi są herbata z rumianku oraz mleko. Ten drugi odradzamy z uwagi na wysiłek, jaki musi podjąć nasz układ trawienny, aby je przyswoić – późny wieczór nie jest na to odpowiednią porą.

  • Usuń z sypialni wszystkie przedmioty, które nie kojarzą się z relaksem. Prawdziwym relaksem. Telewizor i komputer do nich nie należą – zajmują naszą uwagę oraz emitują szkodliwe światło. Ogranicz wystrój do niezbędnego minimum i nie używaj sypialni jako biura. Niech mózg kojarzy to miejsce wyłącznie z odpoczynkiem.

  • Zadbaj o stałe godziny snu. W ten sposób ciało naturalnie dostosuje się do tego rytmu.

0 votes
Next article Post dr Dąbrowskiej - zasady, efekty, ile trwa
Previous article Dieta niskowęglowodanowa - zasady

Related posts

0 Comments

Nie ma jeszcze komentarzy

Skomentuj ten post jako pierwsza!

Zostaw komentarz

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close