Zdrowie

Kiszonki a zdrowie – najlepszy probiotyk

Kiszonki a zdrowie – najlepszy probiotyk

Kiszonki, które już od dawna znajdują się w codziennej diecie Polaków, podbijają ostatnio świat zdrowej żywności. W wielu krajach uważane za zepsute i nienadające się do spożycia, okazały się jednym z produktów o działaniu zbawiennym dla naszego organizmu. Co takiego znajduje się w niepozornej kapuście czy ogórkach? Przyjrzyjmy się dokładnie, jak wygląda ich działanie oraz na co należy zwrócić uwagę podczas włączania kiszonek do swojej diety.

Kiszonki – właściwości odżywcze

Produkty kiszone charakteryzują się obecnością witamin z grupy B (B1, B2, B3), które korzystnie wpływają na nasz metabolizm i usprawniają procesy trawienne, a ponadto mają zbawienne działanie dla skóry, włosów i paznokci.

W kiszonkach znajdują się także inne witaminy: A, E, K, a nawet C – możliwe jest to dzięki procesowi fermentacji.

Dzięki zawartości błonnika kiszonki pomagają w regulacji pracy jelit. Wspomagają także oczyszczenie organizmu z toksyn oraz utratę wagi – po pierwsze dzięki temu, że mimo niskokaloryczności są sycące i na długo eliminują poczucie głodu, a po drugie dzięki pobudzaniu pracy układu pokarmowego. Ponadto wykazano, że kiszona kapusta wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Udowodnione jest jej przeciwdziałanie nowotworom płuc, piersi oraz jelita grubego. Jako doskonałe probiotyki zapewniają też zwiększoną odporność – także u rozwijającego się dziecka, kiedy kiszonki spożywa oczekująca matka.

Kiszenie a kwaszenie

Zanim zaczniemy wspomagać procesy organizmu przy pomocy kiszonek, konieczne jest, abyśmy poznali pewną niezwykle istotną różnicę. Kiszenie i kwaszenie nie są tymi samymi procesami, a ich produkty, choć dosyć podobne w smaku, znacząco różnią się działaniem.

Kiszenie jest procesem, w którym dzięki odpowiednim warunkom dochodzi do powstania bakterii kwasu mlekowego.

To właśnie kwas mlekowy odpowiada za podnoszenie naszej odporności oraz sprawną pracę żołądka i jelit. Jest to jednak proces, który wymaga przestrzegania określonych zasad. Producenci często wolą jednak iść drogą na skróty i uzyskać podobny efekt m.in. poprzez stosowanie roztworów octu. Tak przygotowane ogórki czy kapusta nie mają niestety większych zalet zdrowotnych i nasz organizm nie skorzysta na ich spożywaniu.

Kiszenie, kwaszenie i regulacje prawne

Ta wiedza to jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Obecnie nie istnieją żadne regulacje prawne, które nakazywałyby producentom umieszczanie na swoich produktach prawidłowej nazwy procesu, który zachodził podczas przygotowywania ich produktu. Produkt, który podpisany jest więc jako kiszony, wcale taki być nie musi. Jak więc znaleźć prawdziwe, zdrowe kiszonki? Są trzy drogi.

  • Po pierwsze, postarajmy się nauczyć, jak pachnie i smakuje kiszonka „prawdziwa”, a jak taka, która kiszonką jest tylko według nazwy na opakowaniu. Roztwory octowe są stosunkowo łatwe w wyczuwaniu. Warto więc dokształcić się w tym zakresie i wybrać na poszukiwania. W końcu uda nam się znaleźć markę, której produkty będą smaczne i godne zaufania.

  • Po drugie, możemy poszukać zaufanych producentów – lokalnych rolników lub też przedsiębiorców, którym zależy na uczciwości wobec klienta. Niektóre gospodarstwa i przedsiębiorstwa pozwalają na wizyty w swoich zakładach, dzięki którym na własne oczy możemy przekonać się, jak wyglądają poszczególne etapy produkcji pożywienia, które potem trafia na nasz stół.

  • Po trzecie, możemy kiszonki przyrządzić sami. Nie jest to trudne – wystarczy trochę przypraw, wiedzy i cierpliwości. Na pierwsze efekty przyjdzie nam co prawda trochę poczekać, gdyż proces kiszenia musi trochę potrwać, jednak organizm będzie nam za to wdzięczny.

Czy kiszonki są bezpieczne?

Tak, choć istnieją pewne ograniczenia, jeśli chodzi o ich spożywanie. Nie ma potrzeby, aby wykluczać je całkowicie ze swojej diety, jednak w niektórych przypadkach lepiej ograniczyć ich ilość.

Kiszonki nie powinny być łączone z lekami przeciwzakrzepowymi. Powodem tego jest obecność w kiszonkach witaminy K, która działa przeciwstawnie do działania leków.

Ze względu na obecność sodu niezalecane są także osobom z nadciśnieniem.

1 vote
Next article Konturowanie twarzy krok po kroku
Previous article Hydrolat – co to jest i jak go stosować?

Related posts

1 Comment

Zostaw komentarz

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close