Zdrowie

Dieta niskowęglowodanowa – zasady

Dieta niskowęglowodanowa – zasady

Powoli kończy się lato – nadeszły pierwsze chłodniejsze dni, podczas których nałożenie jedynie letniej sukienki może być nieco ryzykowne. Sięgamy więc po niewidziane od wczesnej wiosny bluzy i spodnie i… czasem przekonujemy się, że nie leżą one tak dobrze jak kilka miesięcy temu. Okazuje się, że jednak na urlopie się liczy i wakacyjne przekąski i późne kolacje nie pozostały bez wpływu na naszą figurę. Jak wrócić do poprzedniego rozmiaru? Być może odpowiedzią będzie dieta niskowęglowodanowa.

Dieta niskowęglowodanowa – jak wygląda?

Dieta niskowęglowodanowa, jak sama nazwa wskazuje, zakłada znaczne ograniczenie spożycia węglowodanów. Dietetycy nie są jednomyślni, jeśli chodzi o dopuszczalną ilość węglowodanów na dobę, jednak średnio wskazują na około 130 gramów. Warto w tym miejscu zauważyć, że towarzystwa medyczne i dietetyczne nie zatwierdziły żadnej oficjalnej definicji diety niskowęglowodanowej i dokładne wskazania mogą różnić się w zależności od źródła. W praktyce ograniczamy spożywanie produktów takich jak pieczywo, produkty zbożowe, ryż, ziemniaki, makarony, kasze, a także owoce. Zamiast tego staramy się jeść dobrej jakości mięso, jaja, a także warzywa.

Dieta niskowęglowodanowa – co daje?

Utrata wagi na diecie niskowęglowodanowej jest w zasadzie gwarantowana. To na jej założeniach bazują znane diety takie jak dieta Dukana, Atkinsa czy Montignac – wszystkie one cechują się podobnym podejściem do spożycia węglowodanów, a różnią się głównie w kwestiach spożycia białek i tłuszczu. Tak skuteczny spadek wagi możliwy jest dzięki odcięciu organizmu od głównego źródła energii, dzięki czemu nie gromadzi on już nadwyżek w postaci tłuszczu oraz zmuszony jest do trawienia zgromadzonych już zasobów.

Utrata wagi nie jest jednak jedyną zaletą tego rodzaju diety.

Dieta niskowęglowodanowa wspomaga m.in. terapię dzieci cierpiących na epilepsję, zawsze zalecana jest też chorym na cukrzycę typu 1 i 2. Odnotowano także korzystny wpływ takiej diety na radzenie sobie z problemami takimi jak trądzik, wysoki cholesterol, zespół jelita drażliwego, wrzody, zgaga, refluks żołądka, a nawet depresja. Według niektórych badań nadwyżki węglowodanów są pożywkami dla nowotworów, dlatego też zmniejszona ich ilość może być częścią profilaktyki w tym zakresie.

Czy dieta niskowęglowodanowa jest zdrowa?

Jeśli jest przeprowadzona w sposób umiejętny – tak. Wspomaga wówczas oczyszczanie organizmu i wpływa dodatnio na ogólne samopoczucie. Należy jednak koniecznie zadbać o odpowiednie zaplanowanie posiłków w taki sposób, aby zmobilizować organizm do zdrowego spalania. Źle przeprowadzona dieta może skutkować problemami takimi jak zawroty głowy, zaparcia, nudności i skurcze mięśni.

Osobom początkującym w dziedzinie dietetyki zdecydowanie zalecamy konsultacje ze specjalistami przed rozpoczęciem diety tego rodzaju.

Wiele problemów zdrowotnych jest przeciwwskazaniem do rozpoczęcia żywienia niskowęglowodanowego. Diecie tej nie powinny także poddawać się kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Dieta niskowęglowodanowa – jak długo?

Długość trwania diety tego typu powinna być ustalana indywidualnie, najlepiej podczas konsultacji z wykwalifikowanym dietetykiem. Zasadniczo jednak zarówno bezpiecznym, jak i skutecznym czasem trwania jest czas około dwóch tygodni. Zdarza się, że osoby zachwycone swoim samopoczuciem związanym z ubogim w węglowodany pożywieniem redukują ich spożycie już na stałe.

Co jeść? Czego unikać?

Do zalecanych grup produktów podczas diety niskowęglowodanowej należą:

  • Warzywa nieskrobiowe
  • Warzywa liściaste
  • Jajka
  • Tłuszcze
  • Mięso i ryby
  • Grzyby
  • W małych ilościach można spożywać też orzechy i warzywa korzenne takie jak marchew

Przykładowe posiłki, jakie możemy spożywać podczas trwania diety, to:

  • Twarożek
  • Jajecznica
  • Sałatka z kurczakiem
  • Gotowana cielęcina z warzywami
  • Pieczony łosoś
  • Sałatka z tuńczyka
  • Zapiekanka z warzyw

Produkty, których powinniśmy unikać, to:

  • Cukier
  • Mąka
  • Kasze
  • Pieczywo
  • Ryż
  • Ziemniaki i bataty
  • Rośliny strączkowe
  • Owoce
  • Staramy się unikać również mleka i nabiału

 

0 votes
Next article Naturalne sposoby na lepszy sen
Previous article Makijaż dla opadającej powieki

Related posts

0 Comments

Nie ma jeszcze komentarzy

Skomentuj ten post jako pierwsza!

Zostaw komentarz

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close